Phong Nha Ke Bang, dag 15 & 16 - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van renateontour - WaarBenJij.nu Phong Nha Ke Bang, dag 15 & 16 - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van renateontour - WaarBenJij.nu

Phong Nha Ke Bang, dag 15 & 16

Blijf op de hoogte en volg

06 Maart 2019 | Vietnam, Phong Nha

Na Ninh Binh, was de volgende halte Phong Nha Ke Bang (ook op de helft van de reis :(.. Phong Nha is een nationaal park met een van de grootste kalksteen landschappen ter wereld. In het park zijn heel veel (misschien nog onontdekte) grotten. In verband met de grote afstand en om tijd te besparen ging ik hier naartoe in de nacht trein. Met de taxi naar het station gebracht want het was een minuut of 20 rijden.

Eenmaal in de trein oordoppen in en de wekker gezet voor 05.45 want om 06.00 zouden we aankomen in Dong Hoi. Daarna was het nog ongeveer een uur naar Phong Nha. Alleen dus bus ging pas over een uur en dat duurde me te lang. Buiten het station stond een man (duidelijk een toerist) beetje om zich heen te kijken. Ik vroeg of hij ook naar Phong Nha wilde, maar hij verstond geen Engels want het antwoord was (met Russisch accent) ‘ I get translator'. Hij reisde met nog 2 anderen waarvan er 1 Engels sprak. Maar ze wilden dus ook naar Phong Nha, met z’n vieren konden we mooi 1 taxi vullen en de kosten delen! Dit keer was ik slim geweest en had van tevoren de ritprijs gegoogeld. Geen Dong teveel betaald.

Na de informatie sessie in het hostel (achteraf gezien zonde van de tijd) waar de mevrouw vertelde wat te doen in de omgeving, o.a. dat je beter de omgeving per fiets i.p.v. een scooter kunt verkennen. Dus heb ik een scooter gehuurd want ik wilde graag naar de Dark Cave en de Paradise Cave, per fiets te ver weg. Dus op de scooter en met maps.me (ik leer het wel ;)) ging ik op weg. Halverwege kwam ik een andere toeriste tegen uit Portugal die ook onderweg was naar de grotten en het ook leuk vond om samen te gaan (omgeving was ook lichtelijk verlaten ..). Onderweg hier en daar gestopt want de omgeving was echt heel mooi!! Bergachtig en heel groen. We waren op weg naar de Dark Cave maar kwamen op een of andere manier aan bij de Paradise Cave. In totaal is deze grot 31 km lang, maar voor publiek is maar 1 km te bekijken. En zelfs hiervan was een deel afgezet, geen idee waarom. In de grot zijn heel veel (en hele grote) stalagmieten en stalactieten. Ik kan wel zeggen dat dit met stip op 1 de mooiste grot is die ik ooit heb gezien!!!

Daarna nog een beetje rond getoerd op de scooter want er was helaas niet meer genoeg tijd om de Dark Cave te bezoeken, om 15.30 ging alles dicht. Op de terug weg reden we een enorme heuvel af, zag ik 2 jongens elk met een fiets omhoog lopen, bleken m’n Duitse boot matties te zijn uit Ninh Binh. Bij het verlaten van het park stond aangegeven dat je in het park niet mag toeteren. Uhm …. :D sorry

Voor de tweede dag had ik een tour geboekt, de ‘Abandoned Valley' tour. Deze bestond uit een hike van 12 km door de jungle en een bezoek aan 2 grotten, de Dark Cave (achteringang) en de E cave. Zonder tour zijn deze grotten niet te bezoeken. De hike was een behoorlijke uitdaging over een glibberig modderig pad (we moesten op het pad blijven want er kunnen nog onontplofte bommen in het gebied liggen) en veel klimmen over boomstronken en omhoog lopen. Op een gegeven moment moesten we met schoenen aan door het water lopen. Toen was ik not amused want niks wil hier aan de lucht drogen, dus schoenen al helemaal niet. Omdat er niks anders op zat toch maar door gelopen. Als eerste kwamen we bij de Dark Cave, hier zijn we 800 meter de grot in geweest, lopend en over grote rotsblokken klimmend. Ik gleed uit en viel bijna tussen 2 blokken weg … de gids pakte me gelukkig op tijd bij m’n arm toen ik weg gleed. Daarna weer een stukje door de jungle gelopen voordat we bij E cave aankwamen. Hier hebben we 300 meter door het water gezwommen in de grot, uiteraard moest ook het licht even uit terwijl we in het water dobberden … Wel raar om een grot in te zwemmen, maar het was wel heel vet!!! Nog heerlijk geluncht met verse spring rolls die we zelf gemaakt hebben en toen weer terug gelopen. Ik was best moe (en het was BLOEDHEET) want het was een behoorlijke klim al op de heen weg geweest. Meerdere keren m’n benen gestoten, waardoor ik een aantal mooie blauwe plekken (had inmiddels ;)). Toen we weer bij het busje waren kreeg ik een overheerlijk koud blikje Coca Cola :). Al met al (ondanks de natte schoenen ;)) was het heel zwaar maar wel echt heel vet!!! Hele mooi natuur met indrukwekkende grotten!!

Bij het hostel aangekomen, gedouched, gegeten en op de bus van 20.00 uur naar Hué gewacht.

  • 06 Maart 2019 - 13:35

    Shanna:

    Yeah ik ben de eerste!! Doe je wel beetje voorzichtig daar? In 2 alinea's lees ik alweer dat je bijna bent opgepakt voor het illegaal toeteren naar vreemde mannen en dat je bijna ergens onder in een grot ligt waarvoor we elon musk moeten bellen om je eruit te krijgen! Baby wil straks veel kroelen met tante renate! Morgen weer een buiken foto

  • 06 Maart 2019 - 15:30

    Ikke:

    Zoooooooooo vet die foto's!!!!!! Dat zal inderdaad fenomenaal zijn geweest in die grotten. En doe inderdaad even voorzichtig; geen glijpartijen meer hoor. Dat toeteren naar mannen mag je er in houden van mij, wie weet springt er nog een leuke achterop ;))

  • 07 Maart 2019 - 06:43

    Mirenne:

    Zo hé, wat een geklim en geklouter! Helemaal topsporter zometeen! Maar dubbel en dwars waard voor het mooie uitzicht! Alleen al voor de foto's! Hahaha! Ik denk dat je je fiets in Utrecht maar moet inwisselen voor een scootertje! Dat gaat je zo te horen goed af! Tutuuuuut!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 06 Feb. 2019
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 1841

Voorgaande reizen:

09 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Vietnam

Landen bezocht: