Ninh Binh, dag 13 & 14 - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van renateontour - WaarBenJij.nu Ninh Binh, dag 13 & 14 - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van renateontour - WaarBenJij.nu

Ninh Binh, dag 13 & 14

Blijf op de hoogte en volg

03 Maart 2019 | Vietnam, Ninh Bình

Inmiddels ben ik fysiek al een aantal dagen in Hoi An, maar het verhaal hier loopt een beetje achter, sorry :). Voor alle vragen, ik beantwoord ze graag persoonlijk anders wordt het verhaal nog langer haha!

De busrit naar Ninh Binh duurde een uur of vier. Ik heb me prima vermaakt met Netflix, wel met één oog op de weg. Want de buschauffeur had geen probleem met inhalen in de bocht, of inhalen terwijl er een tegenligger aankomt, bellen achter het stuur, heel veel toeteren en nog een aantal andere leuke acties en de acties van andere weg gebruikers ook niet te vergeten natuurlijk (nachtbussen is dit idem. daarom ga ik liever met de trein).

Eenmaal aangekomen in Tam Coc (een stad in de provincie Ninh Binh) per taxi naar Quoc Khahn Bamboo Homestay gegaan. Uiteraard teveel betaald voor de rit van een minuut of 10. Ik heb nog steeds geen idee wat een redelijke prijs is. Ingecheckt, tas gedumpt en een papieren a-4tje (ow jee) gekregen waar de hoogtepunten van de omgeving op aangegeven zijn. De omgeving lopend bekijken is geen optie, daarvoor ligt alles te ver uit elkaar. Met de fiets zou kunnen maar intussen heb ik een favoriet nieuw vervoersmiddel, de scooter ;).

Ninh Binh, ook wel Halong Bay van het vasteland genoemd, is echt supermooi!!! Persoonlijk vind ik het zelfs vele malen mooier dan Halong Bay. Als eerste ben ik naar Hoa Lu (de hoofdstad van Vietnam in de 10e en 11e eeuw) gereden. Daarna heb ik geprobeerd om de Bai Dinh Pagoda te vinden, er staan nergens borden die aangeven wat je waar kunt vinden, dus dat is helaas niet gelukt. Maar, alleen al door het landschap cruisen op m’n scooter was geweldig!! Onderweg een paar keer verkeerd gereden maar nog mooi voor het donker (ze doen nergens aan straat verlichting en lang niet overal lag asfalt) was ik terug bij het hostel.
Voor dag 2 in Tam Coc stonden er drie dingen op het programma, ook in deze volgorde:

1. Bich Dong Pagoda
2. Mua Cave
3. Trang An boot tocht

Het weer was helaas niet zo goed, heel mistig en een lichte miezer viel naar beneden. De Pagoda was het verste weg dus daar wilde ik eerst heen, maar ik vond het a-4tje die diende als kaart niet heel duidelijk. Het duurde even voordat ik het gevonden had ... (de Bich Dong Pagoda is een verzameling van tempels, half tegen een rotswand op).

Mua Cave was ik op de heenweg aan voorbij gereden dus daar reed ik zo heen. Scooter geparkeerd (er stond een Vietnamees met z’n hand te wapperen) om er vervolgens achter te komen dat ik nog een stuk moest lopen en er daarna ook nog tig van dezelfde soort parkeerplaatsen waren *zucht*. Bij de Mua Cave heb je een supermooi uitzicht over de regio nadat je iets van 500 traptreden hebt beklommen. Alleen, toen ik halverwege was was er helaas al niks meer te zien :( behalve mist en Chinezen. Voor het idee nog helemaal naar boven gelopen want ik had de entree toch al betaald ;).

Hierna door gereden naar Trang An. Onderweg nog in de ‘file’ gestaan. De binnen wegen zijn niet breed genoeg voor 2 auto’s naast elkaar dus daar met de scooter tussendoor gemanoeuvreerd. Eenmaal in Trant An een ticket gekocht voor de boot tocht en door een enorme lengte aan slalom hekken gelopen (blij dat ik zo door kon lopen). Alleen wilde ik niet in de boot met Chinezen en zag een klein stukje voor me 2 niet Chinezen staan. Dat bleken Duitsers te zijn en ik mocht bij hun in de boot, toppie! We stonden braaf te wachten tot de boot die aan kwam varen leeg was en wilden toen instappen. Maar, de boot was nog geen seconde leef of er doken een horde aan Chinese mannen op, tweede boot zelfde verhaal. Vietnamese boot roeier begon te schreeuwen, bewaking bemoeide zich ermee. Echt niet normaal hoe asociaal. Maar goed, bij bootje 3 konden we instappen. Je kon een route kiezen, wij kozen voor route 3, de meest populaire want we vaarden in een optocht. Ik had al direct medelijden met het vrouwtje dat moest roeien, want de tocht duurde ongeveer 3 uur (wel met 3 stops, maar dan nog). Dus met de peddels die in de boot lagen een beetje mee gepeddeld, was best zwaar voor langere tijd. Door de mist was het uitzicht niet zoals op Google, maar nog wel heel mooi!!! De laatste stop was op de set van de film Kong Skull Island! Vet!! Ik vond de boot tocht veel te toeristisch (heel veel bootjes) en vond het sneu voor de mensen die de bootjes bestuurden dat ze zo lang moeten roeien. Het vrouwtje heeft wat afgezucht tijdens de rit, helaas sprak ze geen woord Engels dus kon haar niks vragen. Bij de eerste stop wilden we stoppen maar aan haar gezicht te zien was ze het daar niet mee eens dus maar door gevaren haha!

Daarna terug gescooterd naar het hostel, gegeten en gewacht tot 21.30 op de taxi die me naar het treinstation van Ninh Binh ging brengen voor de nacht trein naar Dong Hoi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 06 Feb. 2019
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 1836

Voorgaande reizen:

09 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Vietnam

Landen bezocht: