Cat ba, dag 11 & 12 - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van renateontour - WaarBenJij.nu Cat ba, dag 11 & 12 - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van renateontour - WaarBenJij.nu

Cat ba, dag 11 & 12

Blijf op de hoogte en volg

28 Februari 2019 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

De sleeperbus (bus met 3 rijen stoelen die half liggen in stapelbed vorm zonder toilet ...) naar Cat ba kwam mooi op tijd aanrijden. Ik wilde graag in het midden van de bus zitten, maar werd helemaal naar achteren in de hoek geparkeerd. Met z’n vijven op een rij als sardientjes in blik, ik vond het verschrikkelijk. Een van de meiden van de loop ging ook mee. We wilden graag weten of we ook ergens moesten overstappen, maar helaas sprak niemand Engels en met de vertaal app kwamen we ook niet heel veel verder. Dus zijn we maar braaf gaan liggen. Op een gegeven moment (04.00 in de nacht, hee, ik had even geslapen :)) werd ik wakker en keek ik om me heen, was de hele bus leeg op ons en twee anderen na. Lichte paniek. Toen begrepen we min of meer dat we moesten wachten tot 06.00 en gaan slapen (ik zweer het, 'sleep' werd ons gezegd). En inderdaad, om 6 uur kwam een mevrouw die zei dat we met haar mee moesten komen, ze dirigeerde ons een taxi in die na ongeveer een kwartier stopte bij een klein tentje aan de straat. Daar werden we weer opgepikt door een bus. Na de busrit gingen we op de veerboot om vervolgens weer in een andere bus te stappen. En dan denk je dat je er bent na een reis van 12 uur, maar nee. Het busje stopte in het centrum en vandaar was het hostel nog een half uur lopen. Als je in Vietnam over straat loopt denkt 1 op de 10 scooterrijders dat je een lift wil. Dus terwijl we net met onze tassen op straat stonden kwamen ze al aanrijden. Natuurlijk teveel betaald (30.000, iets meer dan een euro), maar ik was al lang blij dat ik niet hoefde te lopen.

Het was nog te vroeg om in te checken, maar we mochten onze backpacks wel achter laten. We hebben elk een scooter gehuurd om naar het natuurpark op Cat ba te rijden. Ik heb hoogstens een meter of 30 in totaal ooit op een scooter gereden, maar al snel scheurde ik rond alsof ik nog nooit anders had gedaan, was echt heel cool :)!!

De eerste stop was Hospital Cave (ziekenhuis in een grot gedurende de Amerikaanse oorlog en later als safe house voor Viet cong leiders, indrukwekkend om te zien) waarbij we bij een rondleiding aansloten. Bij de uitgang van de grot werd duidelijk dat de gids van een tour was en niet werkte bij de cave. We hadden dus de tour een beetje gecrasht ;).

Daarna nog door gereden naar het natuurpark waar we omhoog zijn gelopen naar een uitzicht punt. Het was een beste klim naar boven. Dus eenmaal boven even op adem gekomen en de wind onder de oksels door gelaten, het was namelijk best wel warm. Maar alles beter dan regen! Maar het uitzicht was het helemaal waard, echt supermooi!!!

De volgende dag werd ik om half 8 ’s ochtends (service van de zaak want de rest moest naar het kantoor in het centrum komen) opgepikt en naar het opstap punt gebracht voor de Halong Bay dagtour. Hiervoor was ik naar Cat ba afgereisd!! Het weer had beter gekund maar gelukkig was het droog. Na een stukje gevaren en van het uitzicht genoten te hebben (toch gek gezicht dat er zoveel rotsen zo plompverloren in het water liggen, maar wel heel mooi :)!!!) gingen we kajakken. Ik zat achterin de kajak en voorin zat een andere dame. Ze vroeg waar ik vandaan kwam. Ikke: the Netherlands. Toen zei ze: ik ook! Dus daar gezellig een end mee weg gekletst.

Onderweg in Ha Long Bay kwamen we ook de fish villages tegen. Deze mensen hebben toestemming om in Halong Bay te mogen wonen (i.v.m. beschermd gebied). Heel leuk om te zien!

Als laatste stop gingen we naar Monkey Island (daar wonen dus apen). Hier gingen we een berg beklimmen. Makkie dacht ik. Iedereen van de tour, ook kinderen, ging mee naar boven. Ik was als vierde in de rij. Echter, eenmaal een redelijk stuk omhoog te zijn gelopen werd het daarna echt klimmen. Nu heb ik het niet zo op hoogtes, maar dacht ben al zover gekomen dan zal ik de top halen ook! De meeste anderen gingen voor het klimstuk weer naar beneden. Gelukkig hielp iemand van de groep me naar beneden te klimmen, de gids vond het allemaal best en klom een beetje heen en weer terwijl hij Tom Cruise deuntjes aan het neuriën was. In Nederland had dit nooit gemogen zonder helm of valbeveiliging, gevalletje only in Vietnam denk ik. Helaas was het daarna al weer tijd om terug te gaan :(. Helemaal top was dat ik daarna ook nog ben ‘thuis’ gebracht, scheelde een half uur lopen.

En dat was Cat ba! Ik had nog één nacht in het hostel, de volgende ochtend ging de reis per bus verder naar Ninh Bình.

  • 28 Februari 2019 - 12:02

    Tamaar:

    Waaaauw gave foto's, mooi uitzicht! Ik ben jaloers, ik wil ook weer reizen haha!

    Ik zie je al gaan op het scootertje.
    Kom maar weer een x naar Didam als je weer in NL bent.. kan je ook mooi op onze scooter touren. Wel een heel ander model dan wat daar rijdt volgens mij haha.


  • 01 Maart 2019 - 05:47

    Ikke:

    Zooooo vet die natuur daar! Enne: ik wil niks weten over geen helm tijdens klimmen en een scheurende renate op een scooter

  • 02 Maart 2019 - 12:37

    Bregje:

    Echt super cool!!
    En heel bizar die ene smalle hoge rots only the lonely in het water.
    De Vietnamezen mogen je in ieder geval graag, special service is altijd beter dan een half uur lopen na zo'n intense dag.
    Ik zie je inderdaad ook al gaan op die scooter, ik hoor je bijna nog brrrrrrrrrmmmm zeggen ook haha!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 06 Feb. 2019
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 1843

Voorgaande reizen:

09 Februari 2019 - 09 Maart 2019

Vietnam

Landen bezocht: